top of page

Internetový srovnávač služeb pro výběr vzdělávání? ANO či NE?

Aktualizováno: 27. 10. 2018


Žijeme v nadbytku. Všeho. Dnes už není problémem něco získat, ale vybrat si pro nás to nejlepší, co nejlépe uspokojí naše potřeby a očekávání. A tomu jdou naproti poskytovatelé služeb. Vznikají služby jako nákupní srovnávače, které vám poradí, jaký mobil si vybrat, kam jet na dovolenou. Playlist písniček vám dokonce sestaví sám streamovací hudební kanál. Internet v mnohém rozhoduje za nás. Ale vybírá nám opravdu jen to nejlepší?


Jeden můj kamarád, personalista, mě upozornil, že existuje internetový srovnávač dokonce i pro výběr vzdělávacích firem a kurzů. Ovšem na základě čeho srovnávají? Proč mi doporučují firmu XY a ne firmu YX?

Protože vycházejí ze znalosti vašich nákupních zvyklostí a typického předchozího chování. Jednoduše toho, na co jste na internetu klikli a co jste hledali. Sbírají o nás data. Přemýšlejí za vás.


Zeptali jsme se lidí ze vzdělávací branže, zda by internetový srovnávač využili pro výběr firmy, která pro ně zajistí vzdělávací projekt a co je pro ně důležité při výběru partnera pro vzdělávání.



Ivana Kubasová, HR manažerka, IQVIA: "Nejprve zhodnotím, co od tréninku (školení) opravdu očekáváme. Hledám firmu/lektora, který dokáže navrhnout trénink tak, aby splnil naše očekávání a zároveň se vešel do budgetu. Nejdůležitější je lektor samotný, vzdělávací firma může být skvělá, ale pokud si lidsky "nesednou" účastníci s lektorem, tak budou trénink účastníci vnímat jako neúspěšný. Zajímají mě proto reference ať už od kolegů, známých nebo přímo od ostatních firem, které tréninkem prošly. S lektorem se chci vidět ještě před závaznou objednávkou. Vítám také následnou online podporu po ukončení tréninku. Srovnávač vzdělávacích firem bych využila jako první síto, při hledání firem, které oslovím, nicméně ne k samotnému rozhodnutí, zda konkrétní firmu objednám."


Roman Fiala, lektor, Alternation “Pokud se poradenské servery, zabývající se vzděláváním dostanou jednoho dne tak daleko, že pro doporučení vzdělávacího projektu využijí počítač, bude to špatné. Člověk se ztratí. Zůstaňme u vlastního přemýšlení a u osobního kontaktu s někým, komu věříme a kdo nám umí doporučit i vhodného realizátora rozvojového projektu pro zaměstnance ☺. Takový živý člověk nás totiž, na rozdíl od stroje, může inspirovat i ke zcela novým pohledům na věc, novým rozhodnutím. Takovým, která nebudou jen slepě kopírovat naše rozhodnutí předchozí.”


Ivana Červená, HR konzultantka, Economia: “Pro mě je důležité, co firma nabízí, jaké má tréninky a zda má zkušenosti s krátkým tréninkem - primárně totiž Economia využívá trénink na 2 až 4 hodiny. Také se zajímám o to, jaký je lektor, jaké má zkušenosti (a to nejen lektorské, ale zda je to praktik a nebo jen teoretik). Reference jaké má daná školící firma a koukám i na cenu. Zda cena odpovídá danému výkonu.”


Personalisté si raději vzdělávací kurzy vybírají na základě svého rozumu a zkušeností. Nenechají za sebe rozhodovat internet. Shodují se na tom, že pro výběr kvalitního partnera pro vzdělávání vidí v internetových srovnávačích spíš riziko.


Představte si třeba, že se kurz nepovede (to nikomu nepřeji) a budete čelit otázce svého šéfa, na základě čeho jste vzdělávací firmu vybrali.

Vaše odpověď bude: “Nevím, protože to místo mě vybral internetový srovnávač.”

To vám u šéfa asi neprojde :)


Za článek děkujeme Kristýně Burdové.

bottom of page