top of page

Home office versus kanceláře v centru

Aktualizováno: 16. 11. 2020

aneb jak na HR v decentralizované IT firmě



Společnost investuje nemalé peníze do stylových kanceláří, HR vymýšlí jeden benefit za druhým a vše krásně šlape. A do toho přijde pandemie. Ergonomické pracovní stoly rázem zejí prázdnotou a do popředí se dostává obávaný home office. Tedy v březnu ještě obávaný, dnes už pokládaný za standard v každé druhé IT firmě. Čím víc práce z domova, „tím víc adidas“.

Není ale home office zbytečně přeceňován? Jak přesně se jeho popularita změnila kvůli koronaviru? A co když máte ve firmě pozice, u kterých pracovat z domova jednoduše nejde?

100% home office: dlouho opomíjený zlepšovák anebo zabiják produktivity

Před pandemií dost firem kolem home officů jen opatrně našlapovalo. Práce z domova evokovala v zaměstnancích další volno, jak dokládají populární přezdívky („houby office“ či jiné, expresivnější varianty). Zaměstnavatele tak děsila představa, že větší míra home officu povede k upadajícímu výkonu.

S příchodem března jsme se však stali účastníky nechtěného experimentu: 100% home office u všech, komu to povaha práce dovoluje. Internet se plnil články o vysoké efektivitě i při práci z domova a o manažerech hladce řídících lidi na dálku. Ze 100% home officu se stal „nový normál“. Opravdu ale umíme být doma stejně efektivní jako v kanceláři?

Společnost Moore provedla během pandemie průzkum ohledně produktivity zaměstnanců v ČR. Výsledek? První měsíc 100% home officu klesla efektivita zaměstnanců o 10 %. O dva měsíce později byla dokonce o 30 % nižší. Jde sice o průměry a IT je v tomto ohledu specifické, přesto se přinejmenším ukázalo, že práce pouze z domova má svá úskalí.


Kromě toho jsou v IT také pozice, u kterých je práce z domova nereálná. Příkladem může být provoz datacentra, kde administrátoři řeší požadavky klientů 24/7, a to přímo na místě. V kombinaci s rostoucí poptávkou IT specialistů po home officu toto představuje pro HR pořádnou komplikaci.

Naštěstí se ukazuje, že zdaleka ne všichni zaměstnanci touží po úplném home officu. Jeho možnost vítají, ale zároveň se chtějí potkávat v kancelářích. Pokud je home office pro jisté pozice nedosažitelný, můžete si vyhrát s jinými výhodami, kterými zaměstnance zaujmete. Jedna nejmenovaná hostingová společnost například pořádá každotýdenní „hot dog breakfasts“ a v kancelářích kromě psů vítá i ježky či další zvířectvo.

Jaké HR výzvy s sebou nese decentralizace IT firmy

Když byli mnozí zaměstnanci přesunuti na home office, začala být více akcentována témata interní komunikace a péče o zaměstnance. IT firmy si uvědomily důležitost komunikačních nástrojů, které zaměstnance propojí a zajistí kvalitní spolupráci bez ohledu na lokalitu. V důsledku decentralizace je totiž dobře nastavená komunikace klíčovým předpokladem k zachování výkonnosti firmy.

S komunikací je nedílně spojená otázka bezpečnosti. Další studie společnosti Moore ukázala, že české firmy často tento faktor opomněly. Videohovory se zákazníky, mezi týmy apod. se běžně odehrávaly prostřednictvím nezabezpečeného komunikačního nástroje. To s sebou nese mnohá rizika a může vést k obrovským škodám.

Výhodu, zdá se, měly ty společnosti, které už jistou decentralizací prošly - například v podobě rozstěhování týmů do různých lokalit. Komunikační nástroj tak už měly implementován včetně zabezpečení a procesy nastavené. Co když ale do této skupiny společností nepatříte? Rozmístění týmů do více lokalit u vás proběhlo teprve nedávno a ztrátu přirozené komunikace „jen tak mimochodem v kuchyňce“ teprve řešíte?

Nezoufat ☺. Na limity decentralizace a s ní spojené výzvy narazila nejedna IT firma. Firemní kultura, komunikace a leadership jsou svatou trojicí úspěšného HR v decentralizovaném IT světě. A to i přesto, že obecně patří k opomíjeným oblastem, protože přímo neurčují výnosy společnosti. Pokud ovšem tyto aspekty vnímáte jako podstatnou součást fungování firmy, snáze zaujmete potenciální kolegy. Těch je na trhu následkem pandemie o dost více. Dle analýzy pracovních portálů v IT došlo meziročně k navýšení zájmu kandidátů o 41 %. Tak hlavně nepromarnit příležitost.



Andrea Barboříková, HR manažer v IT firmě



Mohlo by vas také zajímat k tématu Home Office:



bottom of page