A „být pojišťovákem“ je profese jako každá jiná.
Někdo je uklízeč/ka, někdo lékař/ka a někdo „prodává pojistky“.
Sám jsem se touto profesí takřka 20 let živil a nic na tom nemění fakt, že jsem měl na vizitce napsáno třeba Head of Training Department či jinou zajímavou pozici. Byl jsem prostě pojišťovák. 
Jen moje děti, když byly malé, si asi myslely, že jsem agent nějaké cizí rozvědky, který je stále na cestách a občas mluví cizím jazykem, kterému nerozuměly.
Především v začátcích své práce u pojišťovny jsem si totiž i já vzal tašku nebo kufr a šel do terénu, za klienty. Jak jinak bych taky mohl potom někomu říkat, že něco funguje nebo naopak nefunguje? Teorie bez praxe totiž nefunguje a kdo si cokoliv neprošlape odspodu, je jenom ten teoretik.
Dnes jako kouč a lektor společnosti Alternation občas používám při tréninku efektivní komunikace tento vtip:
Když si nechcete povídat s upovídaným sousedem v autobuse, tak mu hned na první otázku „Co děláte?“ odpovězte, že prodáváte životní pojistky.😁
Ano, souhlasím. Prodejci pojistek nebo chcete-li „pojišťováci“ prostě nemají dobrou pověst. A nic na tom nemění ani skutečnost, že se nazývají třeba pojišťovacími nebo finančními poradci.
Pojďme si upravit názvosloví do další části článku. Nezávisle na platné legislativě a s přihlédnutím ke zkrácení textu tohoto blogu, budeme těmto lidem dále říkat jen „P“. Ano?
V jedné pojišťovně je pojistný matematik, který často s velkou oblibou vyprávěl tento vtip:
„Sales? Sales? Jo aha, to jsou ti, co jim řeknu ne ještě dřív, než otevřou pusu“. Ve většině případů se mu smál jen on sám, lidé z obchodní služby takřka nikdy. Ovšem když se nad tím zamýšlíte, je to velmi důležitá osoba v pojišťovně. Osoba, díky které to pojišťovně i jejím klientům „tak nějak rozumně vychází“. 
Ano, všechno je to v lidech a každá práce se dá dělat stejně tak špatně, jako i dobře.
Jaká je první otázka kamarádů, když přijdete do hospody a řeknete, že vám ukradli auto?
No jasně. „A měl si ho pojištěné?“ V ten okamžik si každý uvědomí, že pojistka a ti co ji kvalitně zprostředkují jsou důležití a prospěšní. 
Kdo je však i přesto přesvědčen, že jsou všichni P úplně zbyteční a má s nimi jen špatné zkušenosti, nemusí už dál číst. 
P jsou v drtivé většině podnikatelé, respektive OSVČ. Tedy nejsou to zaměstnanci. Ovšem jejich recept na aktivity, které vykonávají před svou dovolenou (promiňte, jakoupak dovolenou, to slovo vlastně oni neznají), by mohl sloužit jako příklad pro mnohé ostatní živnostníky, ale i zaměstnance. Myslím tedy ty kvalitní, úspěšné P. A že jsem jich měl za svůj život tu čest poznat opravdu dost. A dodnes poznávám.
Takže co dělají už dlouho před létem, případně i před Vánoci?
Nejdřív si na to své volno musí vydělat. Tedy pracují před ním tak, aby si ho mohli dovolit. Nikoliv jen finančně, ale především časově. Prostě nějakou dobu vypnout (sebe i mobil) a opravdu relaxovat. Ať už to bude třeba přes nějaký zástup nebo jinak.

Zlikvidovat pokud možno všechny resty (píšu „pokud možno“, protože naprosto všechny resty nezlikvidujete nikdy, a to ani tehdy, když jste o tom skálopevně přesvědčeni) a především mít co dělat a kam jít po dovolené. 
Před dovolenou je potřeba, aby P udělali jednu takovou maličkost. A sice měli naplněný diář.  Sjednané schůzky, předplánováno a připraveno vše na dobu hned po jejím skončení. 
Přitom si málokdy mohou dovolit mít dovolenou aspoň třítýdenní, co se lidem s ohledem na jejich zdraví a relaxaci všeobecně doporučuje. Víte, proč minimálně právě ty tři týdny?
Protože potom budou moci aspoň týden odpočívat. Ten prostřední, druhý. Protože ten první budou hlavou a myšlenkami ještě v práci a ten poslední už budou zase v práci.  

Že by v tom měla být i určitá paralela s každým jiným zaměstnaným člověkem, který chce svou práci dělat dobře?
A co by ještě mohli a měli všichni tito úspěšní lidé dělat za společné aktivity, které jim toho úspěchu pomohou dosáhnout? Ať je ten seznam trochu netradiční, použiju několik činností a dovedností začínajících na písmeno „P“.

Plánují.
Pracují hospodárně se svým časem.
Průběžně se učí a všeobecně rozvíjejí.
Profesionálně poradí.
Počítají a umějí počítat.
Perfektně ovládají komunikaci s ostatními.
Permanentně drží slovo.
Posléze analyzují své aktivity a výkonnost.
Pojišťovny, P a pojištění obecně, to vše je naprosto k ničemu. Tedy za předpokladu, že je klienti zrovna nepotřebují. Pro klidné spaní, eliminaci rizik, zhodnocení financí, případné pojistné plnění. A protože nežijeme v ideálním světě, my klienti naše P potřebujeme stále. 
Tedy alespoň ty kvalitní, profesionální, co se o nás patřičně starají.
Ty, kteří „plánují, pracují hospodárně se svým časem … atd. atd.“ 
Stejně jako i ostatní úspěšní lidé v jiných oborech.
Protože být P je profese jako každá jiná … 😇
 

Mgr. Bc. Petr Friesinger, 

lektor a kouč Alternation, spol. s r.o.