„Tak nám mění ve firmě strukturu…probíhá reorganizace“, tak zněla první slova manažerky na našem setkání. Zeptala jsem se, jestli to bude přínos a manažerka pokračovala... „To my zatím nevíme, vůbec nic nám zatím neřekli, pouze nám to včera z centrály online oznámili a řekli, jak bude vypadat rámec změn… restrukturalizace… a když chtěl kolega něco navrhovat, tak mu bylo sděleno, že zde není o čem diskutovat, protože Barbara to tak chce…“ Jako přínos, jak mi manažerka sdělila, bylo použito kouzelné slůvko efektivita a jako zaklínadlo: „Barbara to tak chce a rozhodla to!“ Motivace manažerky s touto změnou dále pracovat byla v tu chvíli na bodu mrazu a následující den ji čekalo předat a komunikovat změnu do týmu… Tím byl jasně definován rámec našeho setkání.


V dnešních firmách je změna prakticky neustálým společníkem. Rychlý vývoj technologií, tlak konkurence i měnící se potřeby zákazníků nutí organizace pravidelně upravovat své procesy, struktury i způsoby práce. To, co dává změně šanci na úspěch, však není jen její obsah, ale především způsob, jakým je komunikována. Lidé potřebují rozumět tomu, proč je změna nutná, jaký problém řeší a co konkrétně přinese jim osobně i celé firmě. Pokud jsou zaměstnanci pouze postaveni před hotovou věc, reagují přirozeně nejistotou, odporem nebo pasivitou. Chybí jim nejen motivace, ale často i schopnost změnu dál předávat svým kolegům a podřízeným.


Dobrá komunikace je proto klíčová: má být otevřená, srozumitelná, pravidelná a zahrnovat nejen sdělení, ale také prostor pro otázky, diskusi a pochybnosti. Lidé potřebují cítit, že jsou součástí procesu, nikoli objektem rozhodnutí shora. Když komunikace nefunguje, objevují se fámy, polarizace v týmu, pokles důvěry a celková apatie. Změna se pak stává zdrojem napětí místo příležitosti. Naopak tam, kde vedení dokáže změnu dobře vysvětlit a zapojit pracovníky, roste ochota přistupovat k novým věcem konstruktivně a přenášet pozitivní postoj dál do organizace.


Přeji všem firmám do nového roku 2026 i dalších let, aby se velmi důkladně zabývaly nejenom procesem změny samotné, ale aby řešily i komunikaci svých změnových kroků. 😊