top of page

Všechno, tedy i firemní vzdělávání se mění

čtení na pouhé 3 minuty



Není nic staršího než včerejší noviny a v dnešní turbulentní době máme asi jedinou skutečnou jistotu a tou je neustálá změna. Tak jsem si úvodem trochu zafilozofoval a „zapřeháněl“, jak by řekl Jára Cimrman, a pojďme k podstatě tématu. Jistě jste si všimli, že poptávka po firemním vzdělávání a rozvoji se v průběhu posledních desetiletí razantně mění a nejinak tomu bude i dál. V textu níže vám předkládám určitý krátký exkurz, v kterém rozdělím vývoj na pět historických etap. Sice možná trochu subjektivně, ovšem s více jak dvěma desítkami let zkušeností v tomto oboru. A závěrem si potom jako určitý přídavek dovolím vyslovit prognózu budoucího vývoje. 1. V pravěku firemního vzdělávání se skloňovalo stále dokola slovo „katalog“. Katalog vzdělávání. Prostě vzdělávací agentura měla svůj katalog témat školení a tréninků a ten nabízela. Společnosti poptávající školení si z něj potom vybíraly. Případně měli také nějaký svůj interní katalog a kde se nabídky a potřeby protnuly, tam se uzavřel kontrakt a školilo se. Jaké byly dopady tohoto kroku? Účastníci školení se domnívali, že když už například absolvovali jednodenní kurz na téma Timemanagementu, tak mají odškrtnuto a jsou borci na plánování svého času. Takže reagovali občas slovy “to už jsem měl, to už nepotřebuju rozvíjet“. Jenže chyba lávky. Toto možná platí v kině, že když už jsem nějaký film jednou viděl, nejspíš na něj podruhé nepůjdu (i když čest výjimkám, jsou lidé, kteří svůj oblíbený film zhlédli mnohokrát). Kurzy, tím spíš tréninky, bych totiž spíš přirovnal k divadelnímu představení. A tady už je každému jasné, že i takový Shakespeare, tím spíš třeba Cimrman, se dá předvést různě. Jiní herci, jiné kulisy, někdy alternativní kultura, občas změna formy i třeba vlastního děje, a možná i pointy. V tom spočívá kouzlo představení, na které se potom po stejným názvem dá chodit i opakovaně mnoho let, když ne celý život.




2. Jak pak šel čas, vyvíjel se i vlastní proces outsourcovaného vzdělávání a rozvojových aktivit. Následně se firmy zhlédly v dalším módním trendu a sice sousloví „kompetenční model“. Stanovila se nějaká kompetence pro určitou pracovní pozici a do té se jeho rozvoj prostřednictvím nějaké externí agentury snažil trefit. Nezávisle na tématu. Prostě když má být někdo flexibilní, lze tuto kompetenci stejně dobře rozvíjet v tématu „Timemanagement“ jako třeba „Leadership“ či takřka jakémkoliv jiném. No, proč ne.

Má to vlastně jen jednu chybu. Tedy minimálně jednu…

· Jakou chybu?

· Co následuje jako třetí etapa navazující na éru kompetenčních modelů?

· Proč jsou dnes ještě společnosti, které ustrnuly v minulém tisíciletí u katalogu, a přitom stále ještě fungují?

· Z jakého důvodu je poslední desetiletí dobou „sdílení“ a ne pouze sdělení a sdělování?

· A především kde se dnes nachází naše společnost Alternation (mimochodem je to v rámci mé chronologie už etapa 4, brzy s updatem na etapu 5)?


Jestli vás cokoliv z odpovědí na výše uvedené otázky zajímá, rád vám to prozradím. Ale až v příštím blogu. Slíbil jsem čtení na 3 minuty a ty už jsem naplnil. A cokoliv vám já slíbím, to vám nikdo jiný nesplní 😊.


Hodně radosti a užitku z kvalitního osobního i firemního rozvoje přeje


Petr Friesinger


+420 773 33 77 55  


Mohlo by vás také zajímat:



bottom of page