top of page

Všechno, tedy i firemní vzdělávání se mění III. - závěrečné pojednání


/čtení na pouhé, a přitom „výživné“ 3 minuty/


(link na první dvě části najdete na konci článku)


„Petře, mám toho na Tebe moc, a hlavně Tě dnes potřebuju víc než jako kouče jako mentora a konzultanta. Tak nebudeme chvíli řešit žádné „sofistikované“ otevřené otázky. Chci od Tebe modrou pilulku, snadno a rychle. Ten systém vedení, co už používáte u manažerů v jiných společnostech a pak si nám ho pomohl zavést i u nás, se nám rychle osvědčil. Hele, ono to fakt funguje, tak proč vymýšlet vymyšlené. Sice pořád říkáš tu svoji větu „v nejmenované společnosti se nám společně velmi dobře povedlo to a ono“, ale na to už jsem si zvykl, že jsi korektní, vaše klienty nejmenuješ a držíš ty svoje divné GDPR a jiné zásady (moje poznámka: prosím neplést s populárním rozhovorem z tiskové konference mezi premiérem a dnes už předminulým ministrem zdravotnictví). Ale hlavně, že je to ověřené, úspěšné a v praxi použitelné. Čas je pro nás často víc než peníze.“

Tak to byl ten už minule slíbený příběh. Takřka doslovná interpretace překotného monologu generálního ředitele „jedné nejmenované společnosti“ 😊 směrem ke kouči Alternation, vedeného počátkem roku 2020. A protože se příběhy hezky pamatují a jsou chytlavé, připojím ještě jeden. Při předjíždění slovenského kamionu na D1 (nevymýšlím si, opravdu jsem i na současné D1 dokázal minulý týden předjet kamion 😊) jsem si na jeho plachtě přečetl hezký text: „Vy viete kam, my vieme ako.“

Něco hodně podobného vlastně používáme při rozvoji lidí a firem my v Alternation. „Vy, pane kliente, víte, CO potřebujete a když nám to dokážete nadefinovat, potom už společně vymyslíme, JAK toho dosáhnout“. Prostě dnes chce mít klient vše vyřešeno kvalitně, ale přitom i rychle: Proto hledá hotové, a v praxi již ověřené modely. A když si uvědomí, co vlastně CHCE, a bude tu aktivitu (změnu a její implementaci) zevnitř podporovat, výsledek se nepochybně brzy dostaví.


Zde je desatero zásad, které v ALTERNATION vyznáváme a podle nichž pracujeme:

1. Změna v myšlení i ve firemní kultuře začíná odshora, od TOP managementu

2. Vyznáváme individuální přístup k rozvoji každého jednotlivce, klademe důraz především na tzv. „opinion makery“, kteří dokážou potom často strhnout ostatní

3. Ve výrobních firmách se nerodí úspěch (jen) v učebnách, ale hlavně na „place“

4. Manažeři klienta jsou profíci a znají poměry. Ovšem doma není nikdo prorokem. Proto taky mají občas klapky na očích a svoje předsudky, zažité stereotypy. A některé nové zkušenosti zvenku jsou často přenositelné. A to dokonce napříč obory (viz úvodní příběh).

5. Vy víte, kde je cíl, a my víme, jak se k němu společně dostaneme

6. Dokud nevíme, kde právě jsme, těžko se můžeme věnovat tomu, kam jít

7. Pracujeme s různými formami a metodami práce, včetně on-line a stínování ve vlastním pracovním procesu, dokážeme převzít (spolu)odpovědnost za výsledky procesu či projektu

8. Skupinové aktivity mají největší efekt, když jsou vhodně propojeny a doplněny individuálním koučinkem (případně mentoringem)

9. Předání informací je často otázka minut, zlepšení úrovně dovedností otázka dnů, návyky trvají týdny, ale změna postojů trvá měsíce, a to je oč tu běží především

10. Rozhodující pro výsledek není pouze trénink jako takový, ale často spíš společné aktivity účastníků programu, jejich manažerů a konzultantů z Alternation v mezidobí (viz graf níže).


Graf Příčiny „selhání“ tréninku




Znáte definici šílenství od Alberta Einsteina? „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Dovolím si krátký dodatek k této géniově perle: „A když vám něco funguje, tak to používejte a zbytečně neměňte“.


Mějte se a smějte se 😊.


S úctou Petr Friesinger


+420 773 33 77 55  





bottom of page