Co po covidu ve vzdělávání zůstane

Aktualizace: čvn 20



Nedávno jsem četl zajímavý článek pojednávající o tom, jak bude vypadat práce ve firmách po pandemii. Zda bude dál pokračovat trend tzv. „home office“ nebo se vrátíme do starých zajetých kolejí plných kanceláří a firemních kuchyněk.

Technologičtí giganti typu Microsoft či Google se dnes vyjadřují poměrně jednoznačně. Zaměstnanci už se do kanceláří nevrátí, kanceláře nebudeme dál potřebovat. Především v dražších lokalitách jako jsou centra velkých měst se prodají, případně se jejich pronájmy vypoví a lidé si vezmou domů nejen techniku, ale v případě potřeby i nábytek. Jiné zdroje naproti tomu zastávají názor, že lidé se vrátí zpět do svých kanceláří a svět administrativních zaměstnanců se tak „vrátí do normálu“.

Nepřijde vám to jako černá a bíla, čehý a hot, pravý a levý pangejt? Schválně, co si myslíte? Nebude výsledkem spíš jakýsi zdravý a podle aktuálních podmínek vhodný kompromis v té které organizaci? Můj subjektivní názor je ten, že ano. Home office zcela nezmizí, ale slovo „kancelář“ taky nevymažeme ze svého slovníku.

Podobná otázka nám může dnes vytanout na mysl s ohledem na budoucnost firemního vzdělávání po covidu. A kdybych ji dostal já, odpovím podobně, jako v prvním případě. Tedy prostě „něco mezi“.

A profesionální vzdělávací společnosti a sofistikované firmy v roli klientů rozvojových programů budou schopny z obou extrémů vybrat to nejlepší. Zachovat kvalitní online, kde se to hodí a vyplatí. Kde to není jen nutné zlo či kompromis, ale kde převažují pozitiva. Proč jezdit na dvouhodinový vzdělávací program, který není založen na interakci, nepotřebuje výraznou neverbální komunikaci a nepředpokládá relevantní zpětnou vazbu stovky kilometrů, tím spíš v mnoha lidech z různých míst republiky? Zde je možné využít vhodný online nástroj a při kvalitním provedení akce bude přínos pro účastníky stejný jako u prezenčního uspořádání. Navíc úspora času a nákladů všech zúčastněných bude značná.

Ovšem abychom nevylili vaničku i s dítětem, jsem velmi optimistický i s ohledem na budoucnost prezenčního vzdělávání. Lidé chtějí pro určité typy rozvoje a vzdělávání sociální kontakt, být si nablízku, komunikovat napřímo. A nejen chtějí, oni to i potřebují a je to efektivnější. Je spousta stylů především dovednostních tréninků (hraní rolí, případové studie, skupinové práce v prostoru, práce v reálném pracovním prostředí, poskytování zpětné vazby například při stínování, vzdělávání určitých specifických skupin zaměstnanců a mnohé další), kde prostě prezenční výuka vítězí a online program bude spíš její neadekvátní a kompromisní náhražkou.

A jak to bude skutečně a jaký bude poměr obou forem firemního vzdělávání nejspíš ukáže teprve čas a budoucnost. Každopádně my z Alternation se na to těšíme a rozhodně budeme při tom 😊.



Petr Friesinger

Lektor a kouč společnosti Alternation