Položili jste si už někdy otázku, z čeho vlastně pramení naše nespokojenost s druhými lidmi? Pravděpodobně byste měli tyto, nebo podobné odpovědi:
„Je pomalý/á. Není pečlivý/á, dělá chyby. Moc dlouho mu/jí to trvá. Chodí pozdě. Hodně mluví, ale chybí akce. Je vlezlý/á. Není týmový/á. Je často vulgární. Je nejistý při prezentacích a mluví složitě. Je nerozhodný/á, nebo naopak se rozhoduje rychle, bez rozmyslu,……" atp.


A co nám na tom vlastně vadí? Nenaplněná očekávání!


Je to jednoduché. Vadí nám to, že tito lidé nenaplňují naše očekávání, naše měřítka. 


A z toho pramení naše nespokojenost. Zkusme 2 příklady z praxe:

1.    Přijdete za kolegou/podřízeným s požadavkem na rychlé vyřízení „Potřebuji to Karle rychle“.
Pro vás rychle může znamenat očekávání, že Karel se tomu bude okamžitě věnovat.
Pro Karla (a jeho měřítko slova „rychle“) to může znamenat, že až udělá své úkoly tak dnes odpoledne, nebo zítra se na to „podívá“.

2.    Vedete poradu, jejíž součástí je brainstorming na určité téma (co uděláme jinak, jak se můžeme zlepšit, kde získat nové zákazníky, ….atp.). V týmu máte lidi, kteří se okamžitě zapojí a chrlí nápady. Pak tam možná máte jiné, kteří po celou dobu nic neřeknou.
Vy očekáváte, že se aktivně zapojí všichni. U těch co se nazapojují to můžete vyhodnotit, že jsou pasivní a bez zájmu o věc (u některých to tak skutečně být může). Možná jste si všimli, že někteří s odstupem času přijdou a chtějí vám svůj nápad/názor říct. „Tak proč ho sakra neřeknou na té poradě?!“

3.    Účastníte se školení na téma „OBCHODNÍ JEDNÁNÍ“. V rámci toho vám lektor poskytne informaci, že při zahájení každého jednání, byste měli prvních 5-10 minut věnovat „nezávazné komunikaci“ (prolomení ledů, navázání vztahu,….atp.).
Když v praxi na takovéto jednání přijdete, tak očekáváte, že každý zákazník/partner v jednání bude tento přístup vnímat pozitivně. Bohužel tuto „obecnou“ poučku ocení pouze asi 30-40% zákazníků/partnerů. Ostatní to vyhodnocují (někteří vám to i řeknou, ale jiní si to jen myslí): „Nechci si s vámi povídat o počasí, ani o dovolené. Pojďme rovnou k věci. Mě nezajímá, že jste nemohl zaparkovat,……“.
A přichází další zklamání a logicky nedůvěra v informace získané na školeních.

Naše měřítka nejsou vždy shodná s měřítky druhých lidí!


Jak poznat „měřítka“ druhých lidí a nebýt tak zklamáváni jejich chováním a jednáním? Jde to!


Pokud pracujeme s lidmi v dnešní době, kdy firmy čelí nebývalé míře změn, konkurence a potřebě rychlé adaptace, roste význam efektivní komunikace, pochopení osobnosti a rozvoje týmové spolupráce. Jednou z metod, která si získává pozornost nejen v personálním rozvoji, ale i v řízení firem, je metoda Structogram.


Structogram je jednoduchý, srozumitelný a praktický nástroj, který může firmě přinést zásadní změny v atmosféře, komunikaci i obchodním úspěchu. Zavedení metody vede ke zvýšení angažovanosti, snížení fluktuace a růstu výkonnosti. V době, kdy technologie, změny a nejistota vytvářejí nové výzvy, je pochopení osobnosti a rozvoj silných stránek klíčem k udržitelnému růstu.
Má-li tedy vaše firma zájem růst – jak po stránce ekonomické, tak mezilidské – metoda structogram představuje investici, která se mnohonásobně vrátí. Stačí začít malým krokem: ochotou poznat sebe i ostatní do hloubky a využít tohoto poznání v každodenní firemní realitě.


Až poznáte „měřítka“ ostatních, budete vědět, že vám to schválně nedělají 😃

Milan Zajíček

lektor metody Structogram a ředitel společnosti Pražská manažerská akademie