top of page

Filmový hit



Je to jako film, který právě promítají snad ve všech kinech, pardon – firmách :o)

Děje jsou si podobné: on-line školení zaměstnanců, webináře, e-learning, digitální rozvoj...

Ve scénářích herců - kapitánů firem - čteme a v jejich monolozích pak slyšíme: „Veškeré vzdělávání převedeme do on-line podoby...“, „Ušetříme za pronájmy prostor a za hotely...“, „Můžeme se zbavit polovičky interních lektorů a koučů...“, „Spustili jsme už vlastní nahrávací studio...“, „Naši lidé nebudou pálit čas cestováním na semináře a o to víc se budou věnovat práci...“, a tak dále a tak podobně.

Dejme si v této euforii pozor na pár věcí. Rozvoj lidí není o nákladech, čárkách, počtech, měření.

Analogií s filmem se v současné situaci nabízí hned několik.

Například pokud budete producentem, co vás bude u vašeho nového filmu zajímat – počet promítání? Nebo počet diváků, kteří si skutečně zakoupili vstupenku?

Až příliš často slýchám, jak ve skutečnosti vypadají některé dnešní on-line tréninky. Zapsaných účastníků je hodně. Těch opravdu se účastnících a sledujících děj už podstatně méně (černá obrazovka ne vždy znamená jen to, že nechci, aby moji kolegové viděli můj rozcuchaný účes, nebo nenamalovaný obličej :o). Report s počtem „účastníků“ pro management pak může být zavádějící stejně jako počet promítání.

Nabídnu ještě jednu analogii filmu a vzdělávání dospělých: představte si scénáristu, který sedí jen doma, u svého kompu a píše a píše. A potom druhého, který často zajde mezi lidi, do hospody, pohovoří s těmi, kdo znají prostředí, o kterém chce psát. Kdo z těchto dvou napíše lepší film? Nebo chcete-li: reálnější, věrohodnější film?

Ten první scénárista, který nevytáhne paty z domu, bude navíc časem nucen vykrádat kolegy, jejichž filmy na tom svém kompu denně vídá. Ten druhý má větší šanci obohatit kinematografii něčím svým, originálním, neotřelým, neopsaným. Něčím, co zaujme.

Chcete, aby vaše lidi trénoval na dálku člověk, který sedí někde ve své kanceláři a ty lidi, které má rozvíjet, viděl naposledy možná před rokem při vánočním večírku? Nebo chcete, aby to byl víc mentor, který zná i praxi? Někdo, kdo vídá jemu svěřené lidi v reálných situacích, mluví s nimi?

Kvantita digitálně dodávaného „vzdělávání“ vašim lidem a vaší firmě nepomůže. Stejně tak nepomůže sebevyšší kvalita digitálních kurzů. Pomůže sociální kontakt. Pomohou emoce. Pomůže zpětná vazba. Pomohou vzorce chování. Pomůže možnost vyzkoušet si. To vše ovšem vyžaduje osobní kontakt lidí. Mysleme na to při zavádění všech těch nových „nových normálů“ v našich firmách.


Ze světa filmu ještě jeden příběh. A ten je o číslech, o měření. Na konci padesátých a v první půli šedesátých let došlo celoevropsky k zásadnímu poklesu počtu návštěvníků kin. Způsobila to samozřejmě nastupující televize. V tomto období ale zároveň vzniklo velké množství naprosto skvělých filmů, které patří dodnes mezi vrcholná díla evropského filmu. Jako by autoři právě v době, kdy si všichni v euforii pořizovali domů malé bedýnky se skleněnou obrazovkou namísto plátna, chtěli ukázat, že to „staré“ médium, celuloid, promítačka, celovečerní film se svou výpravou, kostýmy, emočním prožitkem má stále svůj smysl. Že je lepší než televizní inscenace, Ein Kessel Buntes a Televarieté dohromady :o). A že se vyplatí na to staré dobré filmařské řemeslo nezapomínat. Protože to nás rozvíjí, mění, posunuje, inspiruje.

Posuďme dnes zpětně, zda se to filmařům jako Forman, Antonioni a další povedlo.

A uvidíme po pár letech, jak budeme zpětně pohlížet na dnešní dobu v segmentu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Nakonec: mnoho filmových režisérů ve své kariéře natočilo i pěknou televizní estrádu, že? A pár televizním scénáristům se jednoho dne povedlo napsat svůj majstrštyk pro filmová plátna :o)

Dvě poznámky na závěr:

1.

Tento text je o soft skills, u hardových věcí si digitální prostředí lze samozřejmě představit mnohem častěji.

2.

Analogie se používá při učení. Na analogické věci mohou účastníci kurzu snáze pochopit tu svoji věc. Analogii lze samozřejmě použít jak při prezenčním školení, tak při tom distančním :o)

P.S. pro kapitány firem: Přestože Alternation nedisponuje (logicky) interními lektory, o nichž se zde píše, přestože (a možná právě proto, že) naši lektoři jsou rozhodně spíše prezenčními analogovými lidmi (pozor - nezaměňovat s analogickými!), jsme schopni vám pomoci právě se správným nastavením firemního rozvoje v době (po)koronavirové. Rozvoje, který si z analogového světa bere to dobré a přidává k tomu to dobré z oblasti digitální. Nic není černobílé. Máte-li zájem dozvědět se víc o našem konceptu, nebojte se nás oslovit J.

Krásné léto přeje

Roman Fiala

Comments


bottom of page