Jen desítky minut denně, nikoli hodiny!
Podle studie prováděné v 30 evropských zemích u 11.000 uživatelů stráví znalostní pracovníci (tedy ti, co většinu pracovní doby „sedí u počítače“ nebo mají k dispozici notebook) vyřizováním e-mailů v průměru 18 minut denně. Nejhůř je na tom Malta (55 minut), nejlépe Lucembursko (2 minuty). V Česku je tato doba nižší než evropský průměr, údajně jen 11 minut.
Přitom v roce 2012 studie McKinsey odhadovala, že znalostní pracovníci tráví mailováním 2,6 hodiny denně. Tedy 28% celé pracovní doby! Trend je jasně klesající.
Tahle na první pohled pozitivní statistika mailování má ovšem dvě „ale“.
Prvním je vyšší „rychlost“ vyřizování e-mailů: celých 85 % zpracovávaných mailů je vyřízeno do 15 sekund. To znamená, že naprostou většinu e-mailů zaměstnanci jen zběžně prolétnou. To by mohlo naznačovat, že takové maily jsou úplně k ničemu! Byly zbytečně napsány, odeslány a jsou zbytečně čteny 😬
Druhým „ale“ je to, že s nástupem remote/hybridní práce během pandemie firmy masově zavedly nástroje jako Slack, Microsoft Teams a další platformy. Mnoho interní komunikace se tak přesunulo mimo e-mail, který už není jediným komunikačním kanálem.
Nejčerstvější průzkumy bohužel ukazují, že když všechny komunikační platformy (včetně meetingů) sečteme, dojdeme k děsivému číslu: Celkově komunikace (e-maily, chaty, porady) zabírá asi 60 % pracovní doby, zatímco na soustředěnou tvůrčí práci zbývá jen 40 %.
Tato čísla vycházejí z průzkumů McKinsey, Adobe a z Microsoft Work Trend Index.
Každou firmu, každého manažera by mělo zajímat, jestli těch 60 % je nutných.
Z mých osobních zkušeností, mám-li věřit tomu, co na kurzech Alternation říkají sami pracovníci (a bohužel často i manažeři), je česká realita po započtení všech meetingů, teamsů, pracovních whatsapek a spousty dalších „pomocníků“ někde kolem 110% 😁
Že to nesedí? Ale sedí. Sedí to stejně jako sedí většina těch pracovníků večer po uspání dětí doma u svých (pardon, firemních) notebooků!
Ty spousty schůzek, ať už offline nebo online, e-mailových konverzací, ty spousty hodin strávených u všech těch krabiček brání v tom, aby si zaměstnanci našli čas na tzv. hlubokou práci, na přemýšlení. Maily produktivitu nezvýší. Přemýšlející pracovník ano.
Je na firmách, aby dokázaly vytvořit takové prostředí, takové procesy a standardy, kdy své lidi zvednou od počítačů a pošlou je komunikovat navzájem.
Končím pozitivně: Pár takových firem znám. Jak to dělají? Prozradím za pětikorunu 😁
Roman Fiala